Info

avatar Ten blog rowerowy prowadzi ury z miasteczka Bydgoszcz. Mam przejechane 15693.23 kilometrów w tym 2676.37 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 16.79 km/h i się wcale nie chwalę.
Więcej o mnie.

button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl


meteoblue
Radary, ostrzeżenia przed burzami - antistorm.eu

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy ury.bikestats.pl
Dane wyjazdu:
48.40 km 0.00 km teren
03:17 h 14.74 km/h:
Maks. pr.:0.00 km/h
Temperatura:24.0
HR max: (%)
HR avg: (%)
Podjazdy: m
Kalorie: kcal

Zachem - bramy otwarte

Sobota, 11 lipca 2015 · dodano: 15.07.2015 | Komentarze 1

Zlikwidowane zakłady Zachem to miasto w mieście z własnymi ulicami oraz transportem autobusowym. Niektóre ulice mają identyczne nazwy jak te w Bydgoszczy, przykładem jest ul. Piękna. Od kilku dni bramy zostały otwarte, szlabany podniesione dostęp jest możliwy prawie bez ograniczeń. Teren jest  ogromny więc jest gdzie jeździć i co oglądać.

Poniżej kilka historycznych już faktów, źródło Wikipedia: Zachem
Powierzchnia zakładu to 484 ha. Długość dróg – 120 km, bocznic kolejowych – 70 km, sieci wysokiego napięcia – 200 km. Jako jedyny zakład w Polsce produkował TDI, epichlorohydrynę i chlorek allilu.

Przedsiębiorstwo znajdowało się na terenie dawnej fabryki DAG Fabrik Bromberg (1939-1945), wzniesionej przez władze III Rzeszy, przeznaczonej do produkcji materiałów wybuchowych i elaboracji amunicji na potrzeby Wehrmachtu. W 1945 r. na polecenie Komisji Trofeów Wojennych Armii Czerwonej, żołnierze radzieccy wywieźli wszystkie urządzenia techniczne do ZSRR. Pozostały jedynie puste budynki produkcyjne i socjalne, linie technologiczne (nitrocelulozy, nitrogliceryny, prochu, trotylu i nitrozwiązków) oraz setki kilometrów dróg wewnętrznych, bocznic kolejowych i sieci podziemnych i napowietrznych. Latem 1945 r., po wycofaniu Armii Czerwonej, na terenie fabryki stacjonowały oddziały Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a zakład przejął Centralny Zarząd Przemysłu Zbrojeniowego w Warszawie.
Jeszcze w 1945 r. w części obiektów pofabrycznych utworzono Państwową Wytwórnię Prochu w Łęgnowie, zaś w 1948 r. wytwórnie chemiczne nr 9 i 11, które w latach 50. przekształcono w Zakłady Chemiczne „Organika-Zachem”. Wykorzystywały one część istniejącej infrastruktury, a oprócz produkcji cywilnej prowadziły ściśle tajną produkcję materiałów wybuchowych dla armii państw Układu Warszawskiego.
Pełnomocnikiem rządu ds. uruchomienia zakładu mianowano Eugeniusza Smolińskiego, który w 1947 roku został aresztowany pod zarzutem sabotażu, a następnie skazany na karę śmierci i stracony[1].
Od 1948 r. produkowano trotyl, zaś w 1950 r. uruchomiono instalację produkcyjną heksogenu. W 1952 r. doszło do potężnej eksplozji na linii produkcyjnej trotylu, w wyniku której zginęło 15 pracowników, a skutki wybuchu (potłuczone szyby w oknach) były odczuwalne w promieniu 10 km[2]. W 1968 r. nastąpił kolejny wybuch, mniejszy i nie tak tragiczny w skutkach[3]. Od początku lat 50. zakład poszerzał swoją ofertę o nowe produkty chemiczne i wybuchowe.

Zachem - bramy otwarte
Zachem - bramy otwarte © ury
Zachem - bramy otwarte
Zachem - bramy otwarte © ury
Zachem - bramy otwarte
Zachem - bramy otwarte © ury
Zachem - bramy otwarte
Zachem - bramy otwarte © ury
Zachem - bramy otwarte
Zachem - bramy otwarte © ury

Wyjechaliśmy przez bramę na ul. Hutniczą i przejechaliśmy jeszcze budowaną ul. Nowokielecką.

Zachem - bramy otwarte
Zachem - bramy otwarte © ury




Komentarze
Kaszmar
| 20:05 środa, 15 lipca 2015 | linkuj Ładny, ciekawy wypad. Postaram się w przyszłości podjechać, żeby te zakamarki zobaczyć na własne oczy. Niemniej jednak przydałby się dobry przewodnik :)
Także mam nadzieję, że wyciągnę Was jeszcze raz na przejażdżkę połączoną ze zwiedzaniem Zachemu :)
Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa ttree
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]