Ostromecko + pętla szlakiem Po Dolinie Dolnej Wisły

Piątek, 25 kwietnia 2014 · dodano: 27.04.2014 | Komentarze 0

Wycieczka do Ostromecka, początkowo zielonym szlakiem Dookoła Dolnej Wisły przez Wyszogród, a dalej do Strzyżawy gdzie odbiłem w prawo na szlak czarny Po Dolinie Dolnej Wisły. Nie dojeżdżając do Skudzewa skręciłem w lewo ja się okazało na odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej, która w Wałdowie Królewskim spotyka się z ścieżka rowerową Bydgoszcz - Toruń (szlak niebieski). Cel został osiągnięty, ale trzeba jeszcze wrócić. W Ostromecku byłem już kilkukrotnie, ale teraz miałem okazje pojeździć trochę po parku. Na półgodzinnym odpoczynku trzeba było zastanowić się jaką drogę powrotną obrać, oczywiście był jakiś zarys ale ostateczna wersja to szlak bydgoskich dworców kolejowych. Czasu było sporo więc zacząłem od Bydgoszcz Fordon, dalej Akademia, Brdyujście, Wschód oraz Bielawy. Zostały jeszcze Bydgoszcz Leśna oraz Głowna ( na trasie z Ostromecka), ale obok tych dworców jestem dość często więc zostały teraz pominięte.

Pylon mostu na Trasie Uniwersyteckiej oraz kwitnące drzewa w okolicy.

Pylon mosty Trasy Uniwersyteckiej
Pylon mosty Trasy Uniwersyteckiej © ury
Kwiaty
Kwiaty © ury

Pierwszy krótki stop to Tor Regatowy na Brdyujściu oraz Wyszogród (grodzisko).
Z opisów internetowych można się dowiedzieć, że mamy najstarszy tor regatowy w Polsce oraz jakie strategiczne znaczenie miał Wyszogród.

Tor regatowy Bydgoszcz
Tor regatowy Bydgoszcz © ury

Krzyż na wałach Wyszogrodzckich
Krzyż na wałach Wyszogrodzckich © ury

Wyszogród (Bydgoszcz) - widok na Wisłę
Wyszogród (Bydgoszcz) - widok na Wisłę © ury

Stąd już blisko do kolejnej ciekawostki, czyli Most fordoński im. Rudolfa Modrzejewskiego w Bydgoszczy.

Z ciekawostek trzeba odnotować, że:
Długość mostu wynosi 1005 m, a szerokość 16,8 m.
Most fordoński w chwili oddania do użytku w 1893 r. był najdłuższy w Rzeszy Niemieckiej, trzeci w Europie po moście nad rzeką Tay w Szkocji i na Dunaju pod Czarną Wodą w Rumunii, a do zniszczenia w 1945 r. najdłuższym mostem na ziemiach polskich;
Na dolnej Wiśle był czwartym mostem zbudowanym przez władze pruskie: po Tczewie (1857 r., 785 m ), Toruniu (1872 r., 971 m) i Grudziądzu (1879 r., 1092 m), więcej w linku do Wikipedii.

Most Fordoński
Most Fordoński © ury

Czas wjechać na czarny szlak rowerowy Po Dolinie Dolnej Wisły.

Wiadukt kolejowy z cegły - linia do Chełmży
Wiadukt kolejowy z cegły - linia do Chełmży © ury

Początek nie był zły, ale z czasem zaczęły  się zwężenia oraz coraz częściej dopadały mnie stada mucho-komarów.

Szak rowerowy- czarny - Po Dolinie Dolnej Wisły
Szak rowerowy- czarny - Po Dolinie Dolnej Wisły © ury

Później było tylko gorzej, czyli pchanie roweru po piachu (ślady ciągnika) i grząsko oraz częste spotkania z mucho-komarami.
Trochę zmęczony walką dojechałem na rozdroże, prosto miałem drogę do Skudzewa w prawo do Toporzyska a w lewo cel wycieczki.
Szybko okazało się, ze wjechałem na oznakowaną Wiślaną Trasę Rowerową, myślę będzie lepiej i nie pomyliłem się.

Wiślana Trasa Rowerowa - okolice Wałdowa Królewskiego
Wiślana Trasa Rowerowa - okolice Wałdowa Królewskiego © ury
Wałdowo Królewskie
Wałdowo Królewskie © ury

Jest jeszcze lepiej, nowa droga z Unijnych funduszy ukazała się w Wałdowie Królewskim.
Czas na krótki postój na parkingu leśny, wykonanie pamiątkowych zdjęć wykorzystując infrastrukturę.
Zaraz za przejazdem kolejowym kończy się wspaniała nowa asfaltowa wstęga a zaczyna się typowa ścieżka rowerowa kostki brukowej.
Projektant zapragnął najwidoczniej przetestować czujność rowerzystów i tak na środku mamy całkiem spory słup oświetleniowy.

Wałdowo Królewskie - parking leśny
Wałdowo Królewskie - parking leśny © ury
Ścieżka do Ostromecka - test czujnośći rowerzysty - lampa na śrdoku drogi
Ścieżka do Ostromecka - test czujnośći rowerzysty - lampa na śrdoku drogi © ury

Cel wycieczki pałac w Ostromecku.

Pałac w Ostromecku
Pałac w Ostromecku © ury

Kilka zewnętrznych fotek, oba pałace można zwiedzić. W jednym jest też restauracja. Dwa lata temu byłem w lutym na Photo Day-u wiec fotki wykonane są tutaj .

Powrót mostem fordońskim, ale zjechał na dół na Kępę Ostromecką, żeby zrobić zdjęcie właśnie od tej strony.

Most Fordoński
Most Fordoński © ury
Most Fordoński - patron
Most Fordoński - patron © ury

Powrót to tylko powrót, ale też może być ciekawy. Postanowiłem odwiedzić kilka dworców/przystanków kolejowych w Bydgoszczy.
W kolejności na trasie będzie Bydgoszcz Fordon, Akademia, Brdyujście, Wschód oraz Bielawy.
Na stacjach Fordon, Akademia oraz Brdyujście zatrzymują się aktualnie tylko pociągi Arriva obsługujące połączenie Bydgoszcz - Chełmża. Bydgoszcz Wschód i Bielawy to również stacje na trasie do Torunia.

Bydgoszcz Fordon

Bydgoszcz Brdyujście © ury

Bydgoszcz Wschód
Bydgoszcz Wschód © ury

Już na Bielawach mijam starą zniszczoną wieżę ciśnień przy ul. Inwalidów

Wieża ciśnień przy ul. Inwalidów